Af: Virksomhedspraktikant Narges Ghandchi

Jens Vase: ”At udvikle digitale strategier og normer i danske skoler er noget, vi, som elever, forældre, lærere og pædagoger, er nødt til at finde ud af sammen”

Jens Vase var en af de 10 oplægsholdere ved Børnesagens høring på Christiansborg d. 6. december 2016. Han holdt frit ord om cybermobning og børn og unges retmæssige adfærd på internettet.

Jens Vase er og har været talsmand og formand for organisationen Danske Skoleelever (DSE) i 2016-17. Han er 16 år og har afsluttet 9. klasse (2015/2016) på Odder lille Friskole.

Se også: -Vi skal have en ny mobbelov

Fra begyndelsen af hans aktive rolle på DSE understregede han, at der behøves en mobbelov med det indhold, at skolerne skal tage initiativer mod mobning, og at udvikling og evaluering af skoler får betydning i øjenhøjde med eleverne.

En af hans aktivitets områder er med hensyn til cybermobning, hvor han peger på et behov for et fælles ansvar.

Cybermobning (også kendt som cyberbullying eller internetmobning) forekommer, når en gruppe eller en enkeltperson udfører en aggressive handling mod et offer via digitale platforme, såsom SMS, e-mail, chatrooms eller sociale medier. Den kan udføres ved gentagne gange eller over tid. Cybermobning er blevet kendt som en særlig form for mobning i de seneste år, og overlapper med børn og unges daglige anvendelse af digitale platforme, men som vi ikke har meget kendskab til.

Den største udfordring ved cybermobning er, at ”det er så nemt for eleverne at smide en sviner af sted på internettet, logge ind på hinandens Facebook-konto eller komme til at skrive noget, der bliver misforstået,” ifølge en AKT-vejleder (adfærd, kontakt og trivsel) på en københavnsk skole.

Fakta viser, at 42% af teenagere er blevet cybermobbet.

De vigtigste kendetegn ved cybermobning er bl.a. anonymitet af mobber samt risiko for hurtig spredning af mobbebesked/-meddelelse. Som mobber har man god mulighed for at gemme sig bag computerens skærme, skærmnavne eller en midlertidig mailadresse. Mobberen har endda mulighed for at kryptere mobbebeskeden, hvor og når hun eller han vil. Når den virale mobbebesked finder sin vej og spredes videre i den digitale verden, bliver den cybermobbede person mistænksom og socialt bekymret. Mobbeofret kan gå rundt med sin mobiltelefon for personlige anvendelse, mens mobningen sker uafhængigt af tid og rum: beskeden kan sendes midt om natten eller inden for ethvert rum, lige fra skolen til andre sociale rum. Det værste ved cybermobning kan være, at beskeden kan indlæses i gentagne gange og efterlader mobbeofret med en følelse af håbløshed og hjælpeløshed.

Sådan Stop Cybermobning!

I disse tilfælde får børns og unges nære omverden – forældre, lærere og pædagoger – en vigtig rolle i forebyggelsen af cybermobning, og der behøves derfor et fællesarbejde, hvor alles interesser høres, udtaler Jens Vase.

Børnesagens Fællesråd holdt sin årlige høring d. 6. december med fokus på temaet ”Sexuel risikoadfærd hos børn og unge – hvordan skaber vi tryghed?”

For yderlige oplysninger se høringsprogrammet her eller kontakt Børnesagens Fællesråd.

 

Cybermobning from Boernesagen.dk on Vimeo.